Abstract: Când
o valoare tinde să înlocuiască alte valori se produce un conflict
axiologic care, în funcţie de gravitate sa, poate conduce de la ofense
particulare până la războaie mondiale. Aşa se întâmplă chiar şi atunci
când religia tinde să înlocuiască politica,aşa cum se constată spre exemplu în Orientul Mijlociu.
În semn de preţuire faţă de eroii martiri români a căror jertfă pentru neam, credinţă şi ţară a culminat cu evenimentele dramatice din decembrie 1989, Departamentul pentru copii și tineret ”Ateneul Sfântului Pantelimon” l-a invitat pe domnul Cornel Constantin Ciomâzgă să susţină duminică, 21 decembrie 2014, conferința cu tema "Bun creştin şi bun român" la biserica Sfântul Pantelimon Foișorul de Foc din București.
Aflând că domnul Cornel Constantin Ciomâzgă a mai susținut o conferință similară în vecinătatea parohiei noastre, mai precis la biserica Sfântul Silvestru, de a cărei istorie ne leagă persoana ctitorului bisericii noastre, Părintele Ioan (Ivan) de la Silvestru, părintele profesor Nicolae Bordașiu a fost invitat să modereze întâlnirea credincioşilor parohiei noastre cu domnul Cornel Constantin Ciomâzgă. Considerăm că întâlnirea părintelui profesor Nicolae Bordaşiu cu autorul cărţii "Se întorc moţii acasă" a fost cu atât mai nimerită cu cât Cornel Constantin Ciomâzgă face dezvăluiri referitoare la un torţionar care ajunge să se spovedească unui bătrân duhovnic, aşa cum este părintele Nicolae de la Silvestru, care fusese cândva, cu 36 de ani în urmă, nici mai mult nici mai puţin decât cea mai opresată victimă a lui.
Titlul conferinţei "Bun creştin şi bun român" face trimitere la lecţiile de istorie parohială desfăşurate în perioada 7 septembrie - 16 noiembrie 2014 în cadrul atelierului intitulat "Misiunea parohiei Sf. Pantelimon-Foişorul de Foc din Bucureşti în secolul XX", datorită cărora s-a strâns un material documentar bogat care, împreună cu icoanele realizate de copii în cadrul atelierului de pictură "Părintele Ioan (Ivan) de la Silvestru", au constituit subiectul expoziţiei iconografice şi documentare "Bun creştin şi bun român". Potrivit datelor istorice prezentate în acest context educaţional se poate spune pe drept cuvânt că biserica Sfântul Pantelimon-Foişorul de Foc din Bucureşti, ale cărei origini de ctitorire îşi trag seva din vremurile de domnie a Sfântului Domnitor Martir Constantin Brâncoveanu, a fost - cel puţin în prima parte a secolului trecut - o veritabilă şcoală a rugăciunii la care s-au format “buni creştini şi buni români”, după o expresia consacrată de pr. Ion Pâslaru. În acest sens, este suficient să reamintim opiniei publice convingerea noastră că Aşezământul cultural-duhovnicesc „Ateneul Sfântului Pantelimon”, aşa cum a fost conceput în anul 1941 de către părintele Petru Gh. Savin, fratele teologului I. Gh. Savin, a fost nici mai mult nici mai puţin decât unul din precursorii mişcării „Rugul Aprins” de la mănăstirea Antim din Bucureşti.
Cu prilejul conferinţei, Departamentul pentru copii și tineret ”Ateneul Sfântului Pantelimon” au lansat albumul-catalog "Bun creştin şi bun român" care cuprinde sesiunea de toamnă a lucrărilor catehetice şi misionare desfăşurate cu copii şi tinerii la parohia Sfântul Pantelimon-Foişorul de Foc din Bucureşti (vezi documentul atasat!).
De ce Conferințe de Crăciun Ateneul Sfântului Pantelimon? Cum a pornit ideea? Deşi
specialiştii avertizează asupra creşterii violenţei în societate şi
agresivităţii tinerei generaţii în special, iar mass-media relatează tot
mai multe cazuri de acest gen, paradoxal sunt încurajate tocmai
activităţile cu efecte negative asupra formării şi educaţiei copiilor şi
tinerilor, sub pretextul distracţiei, aceştia fiind invitaţi şi chiar
îndemnaţi să adopte un comportament nefiresc, adesea violent. Din
păcate, tânăra generaţie este stimulată să îşi afirme importanţa
(semnificaţia) personale prin recompense sexuala pentru agresiune, iar
nu prin religie, în cele mai radicale (fanatice sau extremiste) mişcări
şi programe sociale, după cum sustine psihologul Arie Kruglanski,
într-un articol publicat pe site-ul Jewish Journal.
Forţând frontierele comportamentului uman şi ajungând
să depăşească chiar şi cele mai îndrăzneţe scenarii horror, pericolul
dezumanizării copiilor şi tinerilor face din ce în ce mai necesară
comunicarea marilor valori care înnobilează omul şi epoca în care
trăieşte, într-un mod accesibil celor mai largi
audienţe.
De ce la "Ateneul Sfântul Pantelimon"?
Se ştie deja că "Ateneul Sfântul Pantelimon" s-a
născut din dorinţa de a conduce la nivelul parohiei idealurile
Societăţii “Ateneul Român” care s-a înfiinţat din ideea fundamentală a Conferinţelor publice, aşa cum
le numea Constantin Esarcu, “pentru popor şi repet pentru popor”
care a condus în cele din urmă la ridicarea unui edificiu impozant,
ridicat
simbolic
pe o proprietate a familiei Văcăreştilor. Spre exemplu, Ienăchiță
Văcărescu deschide și seria artelor poetice românești, printr-un celebru
„testament”: Urmașilor mei Văcărești,/Las vouă moștenire/Creșterea limbii românești/Ș-a patriei cinstire.
De ce este nevoie să reînvie "Ateneul Sfântului Pantelimon"? În condiţiile în care, din cauza secularizării, peste tot în lume se
observă o adâncire a prăpastiei dintre tânăra generaţie şi religie,
cred că a sosit timpul să ne întrebăm din ce în ce mai serios ce se
întâmplă însă atunci când copiii sunt mai puţin credincioşi decât
proprii lor părinţi? "Ateneele" au fost o importantă
şi specifică mişcare culturală a generaţiei moşilor şi strămoşilor
noştri al cărui viitor a fost curmat dramatic de regimul comunist din
România. Însă, diferenţa "ateneelor religioase" față de "ateneele
populare" ale acelor timpuri a dată de faptul că primele s-au născut în
sânul Bisericii. La ce contribuie astăzi reînvierea conceptului de ateneu? În
primul rând, la contrabalansarea efectelor năucitoare ale
secularizării. Spre exemplu, ofensiva din ce în ce mai susţinută a
adepţilor secularizării împotriva religiei în general este la fel de
îngrijorătoare ca şi problema fundamentalismului religios întrucât
această ofensivă nu face altceva decât ca, pe fondul ritmului accelerat
de globalizare şi modernizare ale lumii, să provoace crize spirituale
şi, indirect, să reanime sub diferite forme curentele anarhiste în
diverse părţi ale globului pământesc.
Pe fondul secularizării excesive, în loc să fie îndreptată spre o
democraţie providenţială, tânăra generaţie - sub falsa impresie a
modernizării - este condamnată la un ateism anarhic, la fel de grav ca
şi formele de dictatură cărora, în mod proniator, Dumnezeu le-a stat
împotrivă. În loc ca tinerii să fie ajutaţi să înveţe arta stăpânirii de
sine prin care omul – controlându-şi pornirile sălbatice ale patimilor
determinate de ispite – poate ajunge de la virtute la valoare, sunt
încurajaţi să-şi revendice „dreptul” la păcat. Prafrazând pe autorul
volumului "Revoluția sexuală globală. Distrugerea libertăţii în numele
libertăţii”, putem spune că asistăm astăzi la o distrugere a "dreptăţii în numele dreptului şi libertăţii de a păcătui".
ARHIVA FOTO & VIDEO:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu