Cuvânt catehetic din ajunul sărbătorii Sf. Ap. Andrei, cel întâi chemat, Ocrotitorul, rostit la slujba Vecerniei care a premers spectacolului de teatru religios "Osânda cărţilor" din seara zilei de 29 noiembrie 2017:
BUNII
ROMÂNI CREŞTINI,
FII
AI EVANGHELIZĂRII SFÂNTULUI APOSTOL ANDREI
Biserica noastră este zidită pe
temelia sfântului Apostol Andrei lor, unicul ei întemeietor fiind Iisus
Hristos, Mântuitorul lumii, ceea
ce ne îndreptăţeşte să afirmăm,
aşa cum spunea Sfântul Apostol Pavel într-o celebră cuvântare din Areopagul
atenian citându-l pe poetul Aratus (sec. III î.Hr.), următoarele: „Că noi în El vieţuim şi ne mişcăm şi suntem,
aşa cum au spus unii dintre poeţii voştri: Că neam al Lui suntem şi noi”(
Faptele Apostolilor 17, 28). De fapt, aceasta era şi esenţa controversei
din anul 1942 dintre părintele Dumitru Staniloae, urmaşul profesorului I. Gh.
Savin la Catedra de Mistică, şi filozoful Lucian Blaga, reintrată în
actualitate în mediul românesc după 1989”, pornind de la „confuzia identificării ortodoxiei cu românescul”, speculând ipoteza
că „originea ei ar fi grecească şi
bizantină”, negând „caracterul
revelat al ortodoxiei şi obiectivitatea certitudinii sale mistice” şi,
implicit, „faptul că religia ar putea
dispune de o putere deosebită care poate lărgi sfera de cunoaştere a realităţii
ultime”, culminând apoi cu critica falsului „caracter totalitar al ortodoxiei româneşti”[1] doar de dragul susţinerii
unui cult al anonimatului reprezentat de conceptul „Marelui Anonim”[2], care, paradoxal şi
contradicţie în termeni, vrea să fie mare şi anonim în egală măsură[3].
Practic, luând în râs revelaţia
dumnezeiască, criticii ortodoxiei româneşti nu fac altceva decât să renege unul
din cele două izvoare ale sale, şi anume
Sfânta Tradiţie, adică predarea prin
viu grai a învăţăturii încredinţată Bisericeşti de Însuşi Dumnezeu, după
cuvântul Mântuitorului nostru Hristos care zice: "Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele
Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, învăţându-le să păzească toate câte
v-am poruncit vouă (Matei 28, 19-20; Marcu 16, 15; Luca 9, 2).
Ceea ce nu ştiu însă detractorii
credinţei creştine şi autorii de ficţiuni care măsluiesc şi ironizează adevărul
nostru de credinţă este că, mai mult decât „adevărul
unui minim fond comun al tuturor religiilor”[4],
Sfânta Tradiţie şi Sfânta Scriptură
se întemeiază pe mărturiile cu
valoare de document că „Dumnezeu a devenit
o persoană istorică, şi de atunci
realitatea Lui e experiată cu o intensitate ce depăşeşte orice altă
certitudine. Cum s-ar explica altfel certitudinea apostolilor că Dumnezeu e cu
ei, dacă nu prin o experienţă a realităţii divine în imediata lor apropiere?
Cum s-ar explica oare Evangheliile, care în scrisul lor onest, neprefăcut,
simplu, zugrăvesc persoana cu adevărat dumnezeiască şi în acelaşi timp
omenească a lui Iisus, dacă nu prin contactul apostolilor cu realitatea aşa cum
o descriu, adică dumnezeiască?”[5].
Ştim acest lucru întrucât, aşa cum
consemnează şi mitropolitul Irineu
Mihălcescu, “Apostolii au
propovăduit, apoi, Evanghelia în toată lumea cunoscută până atunci; căci Toma
s-a dus în India şi în Persia, Iuda Tadeu, în Siria, Mesopotamia şi Armenia,Simon
Canaanitul în Egipt şi Africa septentrională, Matia în Etiopia, Andrei în Sciţia, Petru în Asia Mică şi
la Roma, iar Pavel în Asia-Mică, Tracia,Elada, în Roma şi poate şi în Spania
etc”[6]. Având în minte această hartă a răspândirii mesajului
Mântuitorului Hristos în lume, este uşor de imaginat momentul consacrării creştinismului de origine apostolică pe teritoriul
României, în care Sfântul Apostol Andrei ocupă locul central în timp ce
anunţă plin de înflăcărare ştirea descoperirii pe care i-a dat-o mai întâi
fratelui său, Sfântul Apostol Petru: „L-am
găsit pe Mesia (care înseamnă Hristos)!” (Ioan I, 41).
După
cum subliniază mitropolitul Irineu Mihălcescu, originea
apostolică a Bisericii Ortodoxe Române presupune că, fiind printre primele Biserici întemeiate
şi organizate de Sfinţii Apostoli,
Sfântul Apostol Andrei “a rânduit până în
cele mai mici amănunte tot ce trebuia să se facă în ea, ceea ce s-a şi păstrat
fără schimbare până în ziua de azi datorită ierarhiei bisericeşti aşezată
dintru început de el”[7]. Din persectiva descrisă de mitropolitul Irineu
Mihălcescu, scena evanghelizării
Sfântului Apostol Andrei pe teritoriul României este mult mai apropiată de
imaginea Bisericii Ortodoxe ca mamă protectoare a poporului român decât cea a
evanghelizării în limba latină prin cucerirea Daciei de către romani şi cu atât
mai mult decât cea a reevanghelizării în limba slavă a românilor medievali care
ar fi făcut parte din Biserica Bulgară.
De
altfel, considerarea creştinismului
românesc ca fiind de sorginte apostolică diminuează mult din
pretenţiile înnobilării prin cultură
care a condus de-a lungul timpului la însuşirea excesivă în cult fie a limbii
latine, slave sau greceşti, declarând învingătoare aserţiunea poetului Mihai
Eminescu că „Biserica este mama limbii
române literare”[8] Chiar dacă în 2015 se împlinesc doar 130 de ani de la
recunoaşterea oficială a autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române (25 aprilie
1885) şi 90 de ani de la ridicarea ei la rangul de Patriarhie (hotărârea
Sfântului Sinod din 4 februarie 1925), cauză şi efect al Marii Uniri de la 1
decembrie 1918, trebuie subliniat faptul că, aşa cum susţinea părintele Ioan
Stănculescu, „cercetând actele şi documentele care oglindesc poziţia inter-ortodoxă
pe care o aveau mitropoliile române, vom constat că din cele mai vechi timpuri
cele două instituţii (din Moldova şi Ţara Românească, care avea jurisdicţie şi
asupra Bisericii din Ardeal), erau autocefale, adică se conduceau prin organe
deliberative proprii fără nici un amestec străin al vreunei autorităţi
ecleziastice din afară”[9].
Dacă ar fi să ne luăm după teologul I. Gh. Savin, putem considera că
încreştinarea poporului nostru de către Sfântul Apostol Andrei a fost factorul care ne-a apropiat de
cultura bizantină, care prin practicarea isihasmului atonit a făcut ca religia să fie
înţeleasă drept o parte a vieţii. Aceasta ar fi o explicaţie pentru faptul
că mănăstirile de pe teritoriul românesc, aşa cum au fost cele din Moldova, dar
şi din Oltenia, au constituit poarta prin care mişcarea
duhovnicească a isihasmului „pătrunde în Rusia, şi de aici în toată Ortodoxia” [10].
Practic,
recunoaşterea Sfântul Apostol
Andrei, cel Întâi Chemat şi ocrotitor al României drept „primul evanghelizator”
pe teritoriul patriei noastre face
parte dintr-o politică regională „de echilibru” în care virtutea milosteniei a
jucat un rol primordial şi s-a concretizat prin introducerea limbii române în
cult. În acest sens, este demn de remarcat faptul că redeşteptarea conştiinţei identităţii
proprii a poporului român se produce numai în momentul adoptării „politicii de
echilibru” de către domnitorii Ţărilor Române, după cum sesizează dr. Doru Bădără[11]
citându-l pe Anton-Maria del Chiaro[12].
Domnitorii Matei Basarab (1632-1654), Şerban Cantacuzino (1678-1688) sau
Sfântul martir Constantin Brâncoveanu (1688-1714) - care au adoptat această „politica de echilibru” şi, în
acelaşi timp, şi-au asumat iniţiativa introducerii limbii române în cultul Bisericii
Ortodoxe – nu sunt alţii decât tocmai cei care, datorită
isihasmului atonit impropriat de cultura bizantină, au privit virtutea milosteniei drept
principala soluţie de echilibru a timpurilor în care au cârmuit destinul
poporului român din acele vremuri tulburi[13].
Noi suntem fiii
evanghelizării Sfântului Apostol Andrei, cel care - după ce a fost transformat
lăuntric de Sfântul Duh în Ziua Rusaliilor, momentul botezului Bisericii
întemeiate pe Jertfa Mântuitorului nostru Hristos - a pornit spre teritoriul
României de astăzi pentru a aduce vestea mântuirii românilor de ieri, de astăzi
şi de mâine potrivit unui plan de iubire al Preasfintei Treimi. În esenţă,
această evanghelizare presupune ca „învăţătura
(Sfintei Scripturi – n.n.) să fie conformă cu Euharistia”[14], taina iubirii,
comuniunii şi milosteniei dumnezeieşti, adică o antiteză la „ura până la moarte - după cum se
exprimă părintele Gheorghe Popescu Colibaşi –
pornită ca un şuvoi izvorât dintr-un zăcământ diavolesc”[15].
Aşa
se explică celebra ospitalitate românească ale cărei origini le găsim în
concepţia creştină conform căreia dând milostenie, îl împrumutăm de fapt pe Dumnezeu,
aşa cum zice şi psalmistul: „Cei care
nădăjduiesc în Domnul nu se vor lipsi de tot binele” (Ps. 33, 10). A imprima poporul român alt duh decât cel
inspirat de primul nostru evanghelizator este un semn de neînţeleaptă trufie
care poate să îndrepte într-o direcţie greşită credinţa acestui popor.
Mitropolitul Irineu Mihălcescu afirmă că „nu
ne putem lipsi de ajutorul şi luminile Sfintei Tradiţii apostolice în
explicarea Sfintei Scripturi”[16] pentru că
se poate ajunge la confuzii grave. Spre exemplificare, continuând această idee,
părintele Petru Gh. Savin, originar de prin părţile Galaţiului, al cărui
Ocrotitor este Sfântul Apostol Andrei, în pilda creştină intitulată „Cum s-ar putea pricepe Scriptura”,
compară Sfânta Scriptură cu o trusă cu medicamente de tot felul din care în
locul leacului potrivit, atunci când nu ştim ce boală avem şi de ce avem
nevoie, alegem un tratament greşit care ne agravează suferinţa[17]. Tot ceea ce avem de
făcut este să demonstrăm Mântuitorului nostru Hristos, Care ne-a răscumpărat
prin sângele Său, că am primit
această veste. Câţi dintre românii mileniului trei, fii ai evanghelizării
Sfântului Apostol Andrei, mai pot striga cu înflăcărare, asemenea Sfântul
Apostol Andrei, „L-am găsit pe Mesia
(care înseamnă Hristos)!” (Ioan I, 41).
Un astfel de fiu al evanghelizării
Sfântului Apostol Andrei a fost şi „marele mitropolit al Moldovei”, Irineu
Mihălcescu care a marcat prin experienţele pastorale de valoare nu doar viaţa
preoţilor de la parohia noastră învăţându-i să fie „buni creştini şi buni
români”, cum se exprima părintele Ion Pâslaru, ci viaţa şi actitivitatea unor
generaţii întregi de români creştini, dar mai ales a vrednicilor de pomenire
Patriarhi ai României, Justinian, care i-a fost episcop vicar, şi Teoctist pe
care, după o cumplită secetă din anul 1947 care ameninţa Moldova, i-a implicat
într-un memorabil pelerinaj cu moaştele Cuvioase Maicii noastre Parascheva
pentru a strânge ofranda credincioşilor[18]. Precizăm că este posibil
ca de acest context în care pentru prima dată aceste moaşte au fost deplasate
din Iaşi, de la aducerea lor în 1688 de către Domnitorul Vasile Lupu să se lege
şi alegerea celui de-al doilea hram al bisericii Sfântul Pantelimon-Foişorul de
Foc din Bucureşti.
Pr. Dr. Bogdan-Aurel TELEANU,
Biserica Sf. Pantelimon din Bucureşti, 29.11.2017
[1] Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Poziţia d-lui Lucian Blaga faţă de creştinism şi Ortodoxie, Editura Paideia, Bucureşti, 1993, p. 7: „Dar odată ce D-sa este cel care a avut iniţiativa de-a nega creştinismului temeiul fiinţei şi al adevărului său şi anume Revelaţia divină, nu se mai poate plânge că nu e lăsat în pace. Când se leagă cineva de casa mea în care locuiesc toţi ai mei, căutând să o surpe, sau să mă convingă pe mine şi pe toţi ai mei despre lipsa ei de fundament, deci indirect la o părăsire a ei, ar fi ciudat ca acela să se plângă dacă eu sunt silit să mă sesizez şi să arăt aceluia răul pe care vrea să mi-l facă sau să-i demonstrez falsitatea părerii” (p. 23);
[2] G. Vlăduţescu, Stăniloae şi
Blaga, în „Literatorul”, Anul XXII, nr. 172, octombrie 2013, p. 3: „Nominal,
Marele Anonim nu uzurpă, putând fi un alt nume al In‑sinelui, la urma urmelor,
ca Dumnezeu însuşi. Care îi este numele în sine nici un om nu poate şti. Părintele universului, fiind nenăscut, nu
are nici un nume pozitiv; căci acela căruia i se dă un nume oarecare, trebuie
să aibă pe cineva mai în vârstă ca el, să‑i dea acest nume. Cuvintele: Părinte,
Dumnezeu, Ziditor, Domn şi Stăpân nu sunt propriu‑zis nume, ci numai moduri de
adresare, care provin de pe urma binefacerilor şi lucrărilor lui” (Sf.
Justin, Apologia II, 6). Dacă Blaga l‑ar fi pus doar în semnificaţie metafizică,
Marele Anonim rămânea o problemă a metafizicii, urmând ca să fie considerat din
perspectiva acesteia.(…) Dar cum era
trecut cu încărcătura metafizică în spaţiul teologiei, reacţia teologilor venea
ca de la sine”.
[3] Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Poziţia d-lui Lucian Blaga faţă de creştinism şi Ortodoxie, p. 63: “(…) Deci dl. Blaga recunoaşte o ţintă a acestei întocmiri a lucrurilor. Atunci nu mai e chiar totul un mister. (…) Deci Marele Anonim tot vrea o realizare a spiritului”.
[4] Ibidem, p. 76;
[5] Ibidem, p. 83;
[6] Mitropolitul Irineu Mihălcescu, Teologia
luptătoare, Editura Episcopiei Romanului şi Huşilor, 1994, p. 132.
[7] Idem, Dogmele Bisericii Ortodoxe Române,
Editura Episcopiei Romanului şi Huşilor, 1994, p. 69.
[8] prof. univ. dr. Eugen Munteanu¸ Rolul
Bisericii şi al textelor cu conţinut bisericesc în procesul de formare a vechii
române literare, în Şerban
Cantacuzino, Antim Ivireanul şi Neofit Cretanul – Promotori ai limbii române în
cult, Editura Cuvântul Vieţii a Mitropoliei Munteniei şi Dobrogei,
Bucureşti, 2013, p.7.
[9] pr. Ioan V. Stănculescu, Reforme,
rânduieli şi stări bisericeşti în epoca fanariotă, în „Biserica Ortodoxă
Română”, anul LXXXI, nr. 5-6, mai-iunie 1963, p. 523.
[10]
Ioan Gh. Savin,
Mistica şi ascestica ortodoxă, Tiparul
Tipografiei Eparhiale, Sibiu, 1996, p. 154.
[11] dr. Doru Bădără, Tiparul
în slujba apărării unităţii de „lege” şi neam. De la Şerban Cantacuzino la
Antim Ivireanul, în Şerban
Cantacuzino, Anitm Ivireanul şi Heofit Cretanul – Promotori ai limbii române în
cult, Editura Cuvântul Vieţii a Mitropoliei Munteniei şi Dobrogei,
Bucureşti, 2013, p.81.
[12] Anton-Maria del Chiaro, Istoria
delle moderne rivoluzioni della Valachia, ediţie îngrijită de Nicolae
Iorga. Bucureşti, Tipografia Neamului Românesc, 1914, pp. 149-150: „Principele trebuie să ducă o politică de
echilibru. Plecând balanţa peste îndatoririle stricte către turci riscă
pericolul de a pierde ţara şi libertatea dinspre partea nemţilor (…). În
schimb, aplecând-o spre nemţi sau alte puteri creştine, va pierde domnia şi
viaţa dinspre partea turcilor”.
[13] dr. Doru Bădără, pp. 84-85: „Nu este dificil de observat că, pe tot parcursul evului mediu
românesc, „Legea”, sinonimă la români cu Ortodoxia, a constituit un puternic
factor de unitate, coeziune şi rezistenţă împotriva tuturor încercărilor de
asimilare sau cucerire care s-au exercitat asupra lor. (…) Este limpede că în
sec. al XVII-lea se realiza conştiinţa identităţii proprii: moşia şi legea se
identificau în faţa agresiunii”.
[14]
Adrian Lemeni,
Repere patristice în dialogul dintre
teologie şi ştiinţă, Editura Basilica a Patriarhiei Române, Bucureşti,
2009, p. 166.
[15] Preot Gheorghe Popescu Colibaşi, Sfânta Înviere, în “Foaea
parohială, Organ cultural al parohiei
şi Ateneului religios Sf. Pantelimon Foişorul de Foc din Bucureşti”, anul I,
nr. 1, 23 aprilie 1941,
p. 2;
[16] Mitropolitul Irineu Mihălcescu, Dogmele
Bisericii Ortodoxe Române, p. 21.
[17] pr. Petru Gh. Savin, Pilde
creştineşti, Tipografia George Jorică, Galaţi, p. 35.
[18] Vezi Procesul Verbal al Adunării Eparhiale a Mitropoliei Moldovei. Şedinţa
de lucrări ordinare dela 19 August 1947 în „Mitropolia Moldovei şi
Sucevei”, Iaşi, nr. 8-10, Tipografia „Lupta Moldovei”, 1947, p. 26.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu